Reklama
 
Blog | Jan Kout

Ponaučení z finanční krize

Z každé, nejen finanční krize bychom si měli odnést jistá ponaučení. Jaká jsou z té nynější?

  • nehledat vyníka tam, kde není, ale přiznat si vlastních pochybení a selhání – viz vytýkání Německu, že otálí s dobrovolnou finanční pomocí.
  • nevnímat sociálně slabší za někoho, kdo krizi zhoršuje.
  • přehodnotit nastavení dosavadních pravidel trhu.
  • zavést pravidla pro bankovní sektor, aby se vložené investice vrátily a aby i bankéři obchodovali zodpovědněji a byli v případě chyb zákoně potrestáni.
  • ze spekulování na burze navrhuji vyjmout základní potřeby, ke kterým patří potraviny a nemovitosti, které souvisí s bydlením.
  • šířit, připomínat, znovu formulovat a pečovat o hodnoty, které drží společnost pohromadě a které určují atmosféru ve společnosti. Viz neokradeš, pomoc bližnímu svému, atd. Tento úkol se týká nejen veřejných osob a médií, ale i každého z nás.
  • uvědomit si, že se nám stále daří ze všech lidských generací finančně nejlépe a že kromě peněz ještě existují jiné hodnoty, které nás spíše dlouhodobě uspokojí, než krátkodobá koupě nějakého výrobku, kterého se ani nenasytíme.
  • zamyslet se nad tím, co vlastně znamená štěstí a čím lze dosáhnout toho, že je člověk spokojený.
  • více se soustředit na mezilidské vztahy, podporovat jejich hladký průběh, spolužití, neobracet se proti sociálně slabším či menšinám, ale více spolu mluvit a hledat společná řešení.
  • dívat se po příčinách a ne vidět vše skrze následky.
  • v mezinárodním kontextu: společně najít vhodná, rychlá a dlouhodobá řešení, protože ve dvou se to lépe táhne a protože jsou globalizované trhy úzce propojené.
  • uvědomit si, že kdyby bývala byla Země banka, byla by již dávno zachráněná.
  • uvědomit si, že každý je omylný a každý dělá chyby, tedy i ekonomové, novináři a další modly dnešní doby.
  • ekonomika může být omylná věda a jako taková by se měla pokusit být více sebekritická a vícestranná, tedy se dívat na věci z různého úhlu pohledu a ne jen z toho jednoho.

 

 

Reklama