Reklama
 
Blog | Jan Kout

Reklama (téměř) všude, kam se podíváš

Ta akce vzbudila velkou pozornost, a o tu v tomto článku půjde především. Viděli jste někdy nějakou figuru z velkého reklamního plakátu odejít na zasedání G8 a zmizet tak dočista ze své plochy. Ne? Zdá se vám to nemožné a dost nelogické? Vždyť postavy z plakátů přece nechodí - pomineme-li Kluky z plakátů. Možná budete překvapeni, ale něco takového je skutečně možné. Ze středy 16. května na čtvrtek 17. května se totiž v Berlíně odporoučela jedna ze zdejších osob reklamy na rychlý internet a bezmezné telefonování, známá pod označením Alice, pryč z obří reklamy. Do té doby se skvěla na plakátech a bilbordech firmy Hansanet na různých místech Berlína. Jen jeden z nich, který patří do tohoto příběhu, byl nadměrný: asi 30m široký a 30m vysoký a na vlastní konstrukci postavený. Jenže jaksi zacláněl ve výhledu na další cenné budovy v jeho blískosti, především na několik desítek metrů za ním se nacházející a nedávno od stejně velké reklamy odhalené brány. Některým lidem to bylo natolik nevkusné, že se rozhodli vystřihnout Alice a "poslat" ji na sraz G8, který se bude konat od 6. do 8. června v Heiligendammu v německém Pomořansku. Co z toho všechno vyplývá a co vše to říká o toleranci reklam ve veřejném prostoru?

Alice goes to G8
Předně tím někdo zdárně upozornil na blížící se vrcholné setkání osmi
vyspělých zemí světa, jinak řečeno G8, které dotyčným leží v
žaludku. Současně tím vyjádřili svůj protest – byť rázným a trestným způsobem – proti velkému vlivu firem
na veřejný prostor a upozornili tak na jistý problém současného vy- a
zneužívání veřejných prostranstvích. Ty jsou totiž v současné době
natolik dobrým místem, kde se dá nabízet své zboží, že narazíte na
propagaci produktů ve městě a často i na vesnicích téměř na každém
kroku. Což samozřejmě není ničím neobvyklým, nějakým způsobem se o zboží zákazník dozvědět musí. Pozoruhodné je pouze to, jakým
způsobem
se výrobky propagují a v jaké míře se tak děje. Tedy, jak dalece a v jakém množství a rozměru reklamy zasahují do
veřejného prostoru, do jeho vzhledu a nálady. To vše se totiž
odráží v celkovém vnímání daného místa. Přičemž jsou dvě možnosti, jak reklamy na okolí, v němž se vyskytují, působí: Buď z něj činí nepřeberné množství grafických počinů, které vizuálně unaví a které často nepasují k dotyčnému rázu okolí (architektura, krajina), takže spíše působí nechtěně, nepatřičně či dokonce nevkusně, nebo se danému místu přizpůsobí, přičemž zůstanou viditelné, zato nerušivé, přičemž oko na všem spočine s chutí a uznáním.

Koncept a pravidla

177848.jpg
A to vše je samozřejmě spojené s prodejností veřejných prostor, která jde ruku v ruce s architektonickou a celkovou koncepcí daného místa a lidí, kteří jej spravují. Tím se dostáváme k politikům a jejich vizím, plánům a zájmům a rovněž k občanům a jejich přáním, zájmům a schopností říct na patřičném místě, když se jim něco nelíbí a jak by své město rádi měli. Politiků se můžeme ptát – zaměříme-li se na náš příklad – zda je víc v zájmu Berlíňanů kochat se starou architekturou, které je tu poskrovnu, nebo se nechat vizuálně "unášet" sdělením kdejaké firmy kdekoliv a za jakýchkoli podmínek. Co si víc odnese turista z takového prostředí? Bude to spíše hezká vzpomínka na dovednost starých mistrů vytvořit zajímavé stavby a povedená naváznost současných na jejich díla nebo se mu spíš vybaví grafický guláš, tlačící se dopředu a potlačující vše kolem, když se jím pomíjí, vedle, u čeho a na čem se nachází? Věřím, že se většina z našich vzpomínek upíná k místům, která čísila ojedinělým nábojem, ne však jistou agresí, která vzniká z vizuální přehršelosti a neuspořádanosti.

Reklama

Vy zíráte, my zíráme

Další podstatnou část této problematiky tvoří reklamy podél komunikací. Na těchto místech mají obří plakáty nechtěný vliv na koncentraci řidičů při jízdě autem. Místo hledění na vozovku totiž řidičovu koncentraci, ať chce nebo nechce, na sebe strhávají různé poutače, které jsou nejen opatřené nějakým obrázkem ale i písmem. Takže se lze lehce dovtípit, že jistou pozornost vyžadují, protože jsou graficky schválně nápadnější než úsek, který máte před sebou. V Německu je například možné v současnosti najít vedle dálnice jen "bilboardy", které upozorňují na nebezpečí rychlé jízdy. Jde tedy spíše o výchovný efekt. Pravou reklamu tu najdete až na odpočívadlech. Projedeme-li se po tuzemských dálnicích a silnicích, nebudeme vědět, na co se máme soustředit dřív, tedy jestli se chce po nás zdatně řídit nebo nakupovat. Z českých luhů a hájů lze jako odstrašující příklad za všechny zmínit hlavní silnici ve Znojmě. Zkuste si pobýt nějaký čas v sousedním Rakousku a pak přejet na české území a projíždět tímto jihomoravským městem. Myslím, že budete doslova zírat a nevědět, kam s očima. Z toho jasně vyplývá, jaký vliv na koncentraci řidičů
mají bilboardy podél komunikací. Z laického a logického úsudku určitě
značnou na to, aby na jistou chvíli odvedly pozornost od dění na
vozovce. Můžeme se ptát, přispívá to k bezpečnosti a klidné jízdě nebo
spíše naopak? Domnívám se, že naopak. Ostatně v jiných státech na to přišli již dávno. Nebylo by proto na škodu vzhledem ke zlepšení bezpečnosti, která je kromě jiného spojená s koncentrací a rozvážností, přehodnotit pravidla na využívání a vzhledu reklamy u komunikací jakož i vůbec ve veřejném prostoru. Jinak dál bude místami Česko působit jako divný disneyland, kterému jde v první řadě o propagaci výrobků a ne o představení a vystavení svých krás naodiv. Navíc jde přece o náš společný prostor, životní prostředí, v němž se chceme
cítit jak my tak i naši návštěvníci příjemně, ne vystresovaně.